Chętni na eksperymenty – projekt unijny  realizowany w  „małej szkole” w roku szkolnym 2017/18

 

Działania realizowane w ramach projektu w roku szkolnym, 2017/18 obejmowały prowadzenie zajęć matematyczno – przyrodniczych  oraz  warsztatów laboratoryjnych  dotyczących zagadnień z zakresu biologii, ochrony środowiska, chemii i fizyki .

W roku szkolnym 2017/18 w projekcie wzięło udział 176 uczniów z klas drugich i trzecich. Dla każdej z  12 grup  przeprowadzono 25 godzin zajęć,  podczas których dzieci  rozwijały swoje umiejętności matematyczno – przyrodnicze. Dzięki projektowi do prowadzenia zajęć pozyskaliśmy dodatkowe pomoce dydaktyczne  m.in. mikroskopy, mapy, gry dydaktyczne  oraz karty matematyczne.

Uczniowie klas trzecich mieli możliwość wzięcia udziału  w XIII Mistrzostwach Szkoły w Tabliczce Mnożenia i wykazać  się swoimi umiejętnościami matematycznymi z wykorzystaniem kart Grabowskiego.

Pod koniec roku szkolnego dzieci brały udział  w warsztatach laboratoryjnych .

Tematyka warsztatów obejmowała następujące zagadnienia:

- W świecie cieczy nieniutonowskich (kategoria chemia/fizyka) – uczniowie podczas warsztatów produkowali polimer  o zabawnej konsystencji.

- Pachnące laboratorium w wersji wykonania musujących babeczek do kąpieli (kategoria chemia użytkowa) – z prostych, pospolitych składników dzieci wyprodukowały kule musujące do kąpieli. Poznały reakcje, które sprawiły, że unosiły się one na powierzchni wody.

- Zdumiewające kolory, czyli produkcja bomby pianowej (kategoria chemia) – podczas tych warsztatów uczniowie przeprowadzili ekscytujące eksperymenty ze zmieniającymi się kolorami. Zapoznali się z barwnymi reakcjami, mieszaniem się kolorów.

- Mroźna kraina (kategoria chemia) – zajęcia pokazowo – warsztatowe z ciekłym azotem. W niecodzienny sposób zaprezentowano właściwości tej substancji. Było dużo dymu i zaskakujących baniek.

Podczas warsztatów dzieci  bawiąc się w małych naukowców, ubrane w białe fartuchy z okularami na twarzy  odkrywały  tajniki świata nauki. Uczyły się nie tylko samodzielnie formułować obserwacje i wyciągać wnioski, ale przede wszystkim czerpać satysfakcję z naukowego eksperymentowania.

Mam nadzieję,  że zajęcia i laboratoria stały się  dla naszych uczniów  ciekawą  formą poznawania i zrozumienia otaczającego świata.  Pokazały, że nauka nie musi być nudna.

Ewa Felczak – koordynator projektu

Podsumowanie działań w ramach projektu „Chętni na eksperymenty” klasy IV-VII

W ramach projektu „ Chętni na eksperymenty”, finansowanego ze środków UE , w roku szkolnym 2017/2018 188 uczniów klas IV – VII  uczestniczyło w zajęciach   z zakresu nauk matematycznych, przyrodniczych, informatycznych, zajęć rozwijających kompetencje społeczne, przedsiębiorczość i innowacyjność. Podczas realizacji programu, uczniowie mieli okazję rozwijać zdolności logicznego myślenia, szybkiego przyswajania wiedzy, umiejętności rozwiązywania problemów poprzez eksperymentowanie, obserwowanie i odkrywanie zależności. Zajęcia matematyczne, biologiczne, chemiczne poszerzyły wiedzę matematyczną i przyrodniczą uczestników, pozwoliły odkryć zdolności i zainteresowania. Dzięki aktywnym formom zajęć uczniowie samodzielnie odkrywali skomplikowany świat, dobrze się przy tym bawiąc. Zajęcia pomogły rozwinąć kreatywność dzieci i  zainspirować je do  twórczego myślenia.

Dużą popularnością wśród uczniów, cieszyły się zajęcia
z programowania  i robotyki. Kodowanie to przede wszystkim szukanie
i budowanie drogi, która pozwala dotrzeć do wyznaczonego celu. To bardzo świadomy sposób myślenia, który pokazuje dzieciom jak w prostszy sposób
i skuteczniej rozwiązywać problemy – czy to w kodzie, czy też w życiu codziennym. Co więcej, używanie kodu rozwija części mózgu odpowiedzialne za pamięć, koncentrację oraz języki obce, co może ułatwić dzieciom nabywanie innych umiejętności. Jeśli zaś chodzi o robotykę, jest to dziedzina interdyscyplinarna, dzięki czemu stanowi wspaniałe wprowadzenie między innymi do mechaniki, inżynierii czy do praw fizyki. Podczas zajęć dzieci mogły zaobserwować wiele zjawisk w trakcie zabawy: jak działają przekładnie, jaki wpływ na konstrukcję ma grawitacja, na jakiej zasadzie działają czujniki
i silniki, co spowalnia, a co przyspiesza ruch robota – wszystko to podczas zabawy! Nauka programowania z wykorzystaniem gier i robotów była dla dzieci świetną zabawą, dała im wiele satysfakcji i radości oraz zdecydowanie umocniła ich wiarę we własne możliwości i jednocześnie wyposażyła je w narzędzia i kompetencje, które pomogą  odnaleźć się w  szybko zmieniającym się świecie. Dlatego niezależnie jaką drogę uczeń wybierze w przyszłości, nauka programowania i robotyki nigdy nie będzie czasem straconym.

Niesamowitym przeżyciem dla uczniów były warsztaty „Mały inżynier – kolorowa chemia”. W trakcie tych warsztatów dzieci dowiedziały się czym zajmują się chemicy, co to są pierwiastki, roztwory, mieszaniny i reakcje chemiczne. Podczas eksperymentowania, uczniowie samodzielnie odkrywali zależności miedzy związkami chemicznymi, wykonali efektowne i kolorowe doświadczenia –  kameleony chemiczne – doświadczenia polegające na przeprowadzeniu reakcji chemicznych, które skutkowały nieoczekiwaną zmianą barwy, po zmieszaniu ze sobą odpowiednich odczynników. Odkryli również wiele ciekawostek z życia codziennego, nie zapominając przy tym o świetnej zabawie.

Innym ciekawym rodzajem zajęć, realizowanych w ramach projektu, były zajęcia ukierunkowane  na zapoznanie uczniów z podstawami przedsiębiorczości, na pobudzanie ich kreatywności, samodzielnego myślenia, rozwiązywania problemów i pracy zespołowej. Odwzorowując realia rynkowe, młodzi przedsiębiorcy pod opieką nauczyciela, przygotowali  plan biznesowy oraz z dużym powodzeniem go zrealizowali. Zainwestowali własne kieszonkowe       w zakup materiałów plastycznych, samodzielnie wykonali ozdoby świąteczne, które zostały wystawione na sprzedaż podczas „Rodzinnego Kiermaszu Świątecznego”. Pozyskane środki przekazali Radzie Rodziców , działającej w naszej szkole, zasilając fundusz  przeznaczony na zakup pomocy naukowych. Wszystkie te działania, aby zakończyły się sukcesem, wymagały od uczniów umiejętności współpracy w zespole, konsekwencji w  realizacji założonych przez siebie celów, myślenia kategoriami przedsiębiorczości, zgodnie z zasadami gospodarowania dostępnymi zasobami – czyli podejmowania właściwych decyzji biznesowych.

Uczniowie korzystali także z zajęć rozwijających kompetencje personalne i społeczne. Uczniowie realizując program zajęć, rozwijali swoje osobowości, poznawali swoje mocne strony, uczyli się gospodarowania własnym czasem i jak skutecznie przezwyciężać trudności w rozwiązywaniu problemów. Opanowywali trudną sztukę  dobrego komunikowania się, akceptowania odmienności i otwartości na nią, współpracy w grupie przy jednoczesnym poznawaniu siebie, swoich możliwości i ograniczeń, jako punktu wyjścia do poznania innych.

W przyszłym roku szkolnym będziemy kontynuować podjęte działania.