Chętni na eksperymenty – projekt unijny  realizowany w  „małej szkole” w roku szkolnym 2017/18

 

Działania realizowane w ramach projektu w roku szkolnym, 2017/18 obejmowały prowadzenie zajęć matematyczno – przyrodniczych  oraz  warsztatów laboratoryjnych  dotyczących zagadnień z zakresu biologii, ochrony środowiska, chemii i fizyki .

W roku szkolnym 2017/18 w projekcie wzięło udział 176 uczniów z klas drugich i trzecich. Dla każdej z  12 grup  przeprowadzono 25 godzin zajęć,  podczas których dzieci  rozwijały swoje umiejętności matematyczno – przyrodnicze. Dzięki projektowi do prowadzenia zajęć pozyskaliśmy dodatkowe pomoce dydaktyczne  m.in. mikroskopy, mapy, gry dydaktyczne  oraz karty matematyczne.

Uczniowie klas trzecich mieli możliwość wzięcia udziału  w XIII Mistrzostwach Szkoły w Tabliczce Mnożenia i wykazać  się swoimi umiejętnościami matematycznymi z wykorzystaniem kart Grabowskiego.

Pod koniec roku szkolnego dzieci brały udział  w warsztatach laboratoryjnych .

Tematyka warsztatów obejmowała następujące zagadnienia:

– W świecie cieczy nieniutonowskich (kategoria chemia/fizyka) – uczniowie podczas warsztatów produkowali polimer  o zabawnej konsystencji.

– Pachnące laboratorium w wersji wykonania musujących babeczek do kąpieli (kategoria chemia użytkowa) – z prostych, pospolitych składników dzieci wyprodukowały kule musujące do kąpieli. Poznały reakcje, które sprawiły, że unosiły się one na powierzchni wody.

– Zdumiewające kolory, czyli produkcja bomby pianowej (kategoria chemia) – podczas tych warsztatów uczniowie przeprowadzili ekscytujące eksperymenty ze zmieniającymi się kolorami. Zapoznali się z barwnymi reakcjami, mieszaniem się kolorów.

– Mroźna kraina (kategoria chemia) – zajęcia pokazowo – warsztatowe z ciekłym azotem. W niecodzienny sposób zaprezentowano właściwości tej substancji. Było dużo dymu i zaskakujących baniek.

Podczas warsztatów dzieci  bawiąc się w małych naukowców, ubrane w białe fartuchy z okularami na twarzy  odkrywały  tajniki świata nauki. Uczyły się nie tylko samodzielnie formułować obserwacje i wyciągać wnioski, ale przede wszystkim czerpać satysfakcję z naukowego eksperymentowania.

Mam nadzieję,  że zajęcia i laboratoria stały się  dla naszych uczniów  ciekawą  formą poznawania i zrozumienia otaczającego świata.  Pokazały, że nauka nie musi być nudna.

Ewa Felczak – koordynator projektu